Dorpsdingen en uitstapjes

15 juni 2018 - Liati Wote, Ghana

Goedemorgen vanaf het topje van de berg! Het beklimmen is een goede work-out voor mij, dus ga ik meestal mee als gasten gaan.

Laatst is een vriendin uit Nederland, die ook vrijwilligerswerk in Ghana deed, langs gekomen tijdens het reizen met haar vriend. Ze waren wel bijna 12 uur onderweg geweest om hier te komen.. We zijn toen samen naar de berg en waterval gegaan en hebben gekeken bij een plek waar ze palmwijn en -jenever maken. Ze vangen vocht uit omgehankte brandende palmbomen en vangen dit op, vervolgens gisten en verbranden en dan heb je een heel sterk drankje.

Dit drankje wordt bijvoorbeeld gedronken op begrafenissen, waar ik inmiddels al een aantal van heb bezocht. De laatste was van een politieman, dus waren er veel collega's uit Accra aanwezig. De politie had dan ook alle organisatie in handen. Er werd zelfs geschoten bij het graf, een hele plechtigheid.

Mijn gast familie werkt op het land en ik ga wel eens mee naar de cassave farm. Een familielid jaagt en laatst liet hijde mij vol trots een geschoten 'Bushcow' zien, wat een antilope is. Ook heb ik vorige week een kip gekregen. Nog levend. Deze ging toen mee in de tas naar het land (waar die nog een keer ontsnapt is) en daarna mee naar huis om op te eten. Het was ontzettend lekker vlees!

Afgelopen weken ben ik nog naar Kpando en Ho geweest. Kpando is een vissersdorp waar je op het voltameer kan en waar ze een mooie pottenbakkerij hebben. Naar Ho ging ik voor het verlengen van mijn visum. Gelukkig is alles goed gegaan en is mijn paspoort niet kwijtgeraakt met de post naar Accra en heb ik mijn eigen paspoort weer terug gekregen. Hier had ik wel andere verhalen over gehoord namelijk.

En tot slot is hier nu echt het regenseizoen aangebroken. Ongeveer om de dag regent het hier een paar uurtjes achter elkaar, meestal 's nachts. De regen klinkt dan zo hard op ons aluminium dak dat ik er wakker van word. Laatst viel zelfs het kozijn uit het raam door de wind. Gelukkig is iedereen hier heel blij met de regen en duurt het nooit lang!

Tot snel! Marlies

1. Anita:
    15 juni 2018
    Leuk om weer wat te lezen Marlies. Wel raar om je levende kip te slachten en op te eten. En die antilope heb je daar ook van gegeten? ik ken familie die dat niet zouden doen, haha. hele andere cultuur daar.
    Geniet en blijf schrijven.
    groetjes van Anita.
  2. Karen:
    15 juni 2018
    Altijd leuk om weer een update te lezen van je Afrika avonturen! Maar over welke familie heb jij het nou Anita? ;)