Weezo Jeefu (wees welkom blanke)

5 mei 2018 - Ghana, Ghana

Afgelopen woensdag ben ik aangekomen op een van de locaties van Jolinaiko Ecotours om te zien hoe alles hier gaat en rustig te wennen aan Ghana. De lodge bestaat uit een paar slaapkamers (als het druk is opgooi tenten van Quechua) en simpele voorzieningen zoals een compost toilet, bucket shower en een klein keukentje. Een beetje een camping idee dus.

Bij aankomst is mij het dorpje laten zien door manager Gideon. Super schattig klein Ghanees dorpje waar iedereen elkaar kent. Dus moest ik voorgesteld worden aan de dorps oudste, wijze man, genezer, etc. Tijdens de wandeling hoorde ik aan alle kanten 'weezo', wat betekent je bent welkom!

Ook werd ik voorgesteld aan de Chief. Dit is een soort burgemeester van het dorp die raad geeft, problemen oplost en waar mensen ontzag voor hebben. Normaal is het voorstellen een hele plechtigheid incl. geschenken, maar dit is niet nodig omdat ik langer blijf dan de meeste bezoekers.

De afgelopen dagen heb ik verschillende dingen gedaan samen met de inwoners. Bijvoorbeeld vissen, koken, de markt bezoeken en manden vlechten. Maar kijk ik vooral mee hoe de logde gemanaged wordt. Deze info kan ik meenemen naar de lodge in mijn eigen dorpje, waar ik volgende week heen ga. En dan zal ik ook mijn gastgezin ontmoeten!!

1. J.a. zaagman:
    6 mei 2018
    leuk marlies het ga je goed
    wij gaan nog een weekje naar je weet wel